Proiect
didactic
Data:
13.12.2016
Clasa:
a II-a
Propunători:
Puiu (căs. Stanciu)
Anișoara
Lucaci (căs. Mihăeș) Teodora
Ignat (căs.
Zamfir) Ana-Cristina
Aria
curriculară: Limbă
și comunicare
Disciplina:
Comunicare
în limba română
Unitatea
tematică: Natura
Titlul
lecției: „Iarna
pe uliță” de George Coșbuc
Tipul
lecției: predare-învățare
Scopul
lecției: formarea
capacității de receptare a unui text literar liric
Obiective
operaționale:
O1:
să citească fluent, corect și expresiv textul;
O2:
să formuleze enunțuri cu cuvintele și expresiile noi din text;
O3:
să denumească elementele de construcție ale textului;
O4:
să numească fiecare tablou din poezie, dând un titlu potrivit;
O5:
să identifice cuvintele si expresiile ce redau imaginile auditive,
vizuale, dinamice din text;
O6:
să completeze enunțuri cu expresii şi cuvinte din text;
Strategia
didactică:
Metode
și procedee: lectura,
lectura explicativă, conversația, explicația, lucrul cu manualul,
exercițiul, problematizarea
Mijloace
didactice:manualul,
frunze de toamnă, fulgi de zăpadă din hârtie, ghicitori, desene
cu imagini din anotimpul de iarnă, fișe;
Moduri
de organizare: frontal,
individual, în echipă;
Resurse
bibliografice:
●Programa
școlară de Comunicare
în limba română
pentru
clasa a II-a aprobată
prin Ordin al Ministrului nr.3418/19.03.2013
●Farcaș,
Genoveva Aurelia, Cristea, Constanța,
Soficu,
Georgiana, Dima, Loredana, Lazăr Petronela-Albinița,
Proiecte didactice pentru învățământul primar- abordare
integrată, Editura
Sf. Mina, Iași, 2015
● Ghidul
învățătorului pentru clasa a II-a, Editura
Intuitext, București, 2014
●Masari,
Geanina, Seghedin, Elena, Teoria
și practica instruirii și a evaluării, Editura
Performantica, Iași 2012
● Norel,
Mariana, Didactica
limbii și literaturii românepentru învățământul primar,
Editura Art,
București, 2010.
Desfășurarea
lecției
Momentele
lecției
|
Timp
|
Ob.
op.
|
Conținutul
instructiv-educativ
|
Strategia
didactică
|
Evaluare
|
||
Metode și
procedee
|
Mijloace
didactice
|
Forme de
organizare
|
|||||
1. Moment
organizatoric
|
1 min.
|
|
●Se vor
asigura condițiile optime necesare desfășurării lecției:
aerisirea sălii de clasă, pregătirea materialului didactic
necesar, asigurarea ordinii și a disciplinei, a climatului
psiho-afectiv.
|
|
|
|
|
2. Captarea
atenției
|
5 min.
|
O1
|
●Elevii
vor fi așezați în semicerc, pe marginea covoru-lui. În centru
vor fi mai multe frunze de forme și culori diverse. Printre
acestea s-au strecurat și câțiva fulgi de zăpadă pe care
sunt scrise ghicitori:
„Stă
în curte lângă pom,
Îi
zici om, dar nu e om;
Şi
când soarele-ncălzeşte
Nu-l
mai vezi, că se topeşte.” (omul de zăpadă)
„Fără
cai şi fără roate,
O
nălucă cu tălpici
Fuge
pe şosea de lapte...
Ce-o
fi asta?...Ghici!....” (sania)
„Parc-ar
fi nişte petale
Ori
steluţe ce dansează.
Norii
le presară iarna
Şi
pe gene ţi le-aşază.” (fulgii de zăpadă)
● Elevii
vor căuta printre frunze „intrușii”; cel care descoperă un
fulg va citi ghicitoarea, iar colegii vor da răspunsul
corespunzător. Se constată că răspunsurile date fac referire
la elementele specifice anotimpului de iarnă.
|
problematizarea
lectura
|
frunze
din
hârtie
fulgi
de zăpadă din hârtie
|
frontal
individual
|
capacitatea
elevilor de a recunoaște elemente specifice iernii
capacitatea
elevilor de a citi ghicitorile de pe fulgi
|
3. Anunțarea
temei și a obiectivelor lecției
|
4 min.
|
|
● Se
anunță elevii că vor studia poezia „Iarna
pe uliță” de
George Coșbuc (anexa 1). Se anunţă obiectivele urmărite pe
parcursul lecţiei.
●Cadrul
didactic scrie data, titlul poeziei și numele autorului pe tablă,
iar elevii în caiete.
|
conversația
|
tabla
caiete
|
frontal
|
|
4. Dirijarea
învățării
|
25 min.
|
O1
O3
O4
O5
O6
|
●Se
va purta o discuţie despre desenele cu tema „Întâmplări la
săniuș”expuse în clasă:
-Care
sunt caracteristicile anotimpului de iarnă?
-
Ce sentimente au copiii faţă de anotimpul iarna?
-
Care sunt jocurile de iarnă îndrăgite de copii?
●Se
va specifica faptul că frumuseţea naturii este redată de către
artiștii
plastici în desene și
picturi prin culoare, iar de către scriitori prin cuvinte.
●Se
deschid manualele și
se discută despre imaginea de la pagina 64.
●Se
citește
model textul de către cadrul didactic.
●Se
realizează o primă discuţie:
- De ce
credeţi că poezia are titlul „Iarna
pe uliţă”?
-
Ce sentimente v-a trezit poezia?
●Se
citește
poezia în gând de către copii, apoi se citește
în lanț,
pe strofe, selectiv.
●Se
identifică cuvintele și
expresiile noi din text (de exemplu: „uliță” „s-au mai
răzbunat”, „năvalnic”, „vuiet”, „coastă”,
„mătănii”), se explică sensul acestora. Cadrul didactic
scrie cuvintele noi și
explicațiile
la tablă, iar elevii scriu în vocabular. Se integrează
cuvintele noi în enunțuri
orale.
●Se
reamintesc elementele specifice textului liric:
-Cum
se numește
fiecare rând al poeziei?
-Ce
formează un grup de mai multe versuri?
-Ce
exprimă autorul în poezie?
-Cum
exprimă poetul gândurile și
sentimentele?
-
Care este mesajul poeziei?
●Se
citesc informațiile
de la pagina 65 și
se notează în caiet.(anexa 2).
●Se
recitește
textul pe strofe și
pe baza conversației
se specifică conținutul :
cuvintele de la sfârșitul
versurilor care se „potrivesc”, imaginile artistice și
forma în care este prezentat: ortografia, semnele de punctuație.
● Se
stabilește faptul că fiecare strofă constituie un tablou si se
găsește
câte un titlu potrivit fiecărui tablou.
●Elevii
vor primi o fişă având ca sarcină să grupeze expresiile
frumoase din text în imagini auditive (ce aud?), vizuale (ce
văd?) și
dinamice (ce se mișcă?).
(anexa 3)
|
conversația
lectura
explicativă
exercițiul
explicația
lucrul
cu ma-nualul
problematizarea
lectura
problematizarea
exercițiul
|
manual
tabla
vocabular
manual
fișe
|
frontal
individual
frontal
frontal
|
capacitatea
elevilor de a recunoaște elemente specifice anotimpului de iarnă
capacitatea
elevilor de a citi corect, fluent, expresiv
capacitatea
elevilor de a integra cuvinte și expresii în enunțuri noi
capacitatea
elevilor de a enumera elemente de construcție ale textului
capacitatea
elevilor de a formula mesajul transmis de poet
capacitatea
elevilor de a găsi titluri potrivite fiecărui tablou
capacitatea
elevilor de a grupa expresiile frumoase
|
5. Obținerea
performanței
|
10 min.
|
O7
|
●Elevii
vor lucra exercițiile din fișă (anexa 4), având ca sarcină
completarea propoziţiei cu cuvintele şi expresiile potrivite din
text.
●Verificarea
fișei se realizează prin interevaluare.
|
exercițiul
lectura
|
fișe
|
individual
în echipe
|
capacitatea
elevilor de a selecta expresiile potrivite pentru a completa
enunțurile
interevaluare
|
6. Asigurarea
retenției și a transferului
|
4 min.
|
|
●Se
dau ca temă pentru acasă: exercițiul 11 de la pagina 65 și
memorizarea unei strofe la alegere.
|
conversația
|
|
|
|
7. Încheierea
activității
|
1 min.
|
|
●Se
fac aprecieri asupra modului de participare a elevilor la lecţie.
|
|
|
|
aprecieri
verbale
|
Anexa
1
Anexa
2
Oglinda
tablei
13.12.2016
Iarna
pe uliță
de
George Coșbuc
Ne
amintim și reținem!
●Fiecare
rând din poezie se numește vers.
●Un
grup de mai multe versuri formează o strofă.
●Între
strofe se lasă un spațiu liber.
●În
poezie autorul își exprimă gândurile și sentimentele cu
ajutorul imaginilor artistice.
●În
poezia „Iarna pe uliță” poetul își exprimă gândurile și
sentimentele de bucurie datorită sosirii iernii.
|
Anexa
3
- Grupează cuvinte sau expresii din poezie în imagini vizuale, auditive şi dinamice:
Imagini
vizuale
(văd)
|
Imagini
auditive
(aud)
|
Imagini
dinamice
(se
mişcă)
|
„norii
s-au mai răzbunat”
|
„năvalnic
vuiet”
|
copiii
„de
pe coastă vin”
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anexa
4
Fișă
de lucru
Completează
propoziţiile cu cuvintele şi expresiile potrivite din text:
Câte
un fulg ___________________________
.
Soarele
_______________________________
.
Vântul
________________________________ .
Copiii
________________________________ .
Norii
_________________________________ .
Pe
râu ________________________________ .
Vuietul
_______________________________ .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu