PIPP
Iași
Student:
Puiu(căs. Stanciu) Anișoara
An
II grupa 1
Disciplina:Pedagogie
socială
Proiect
de intervenție educațională
„Școala
părinților”- informare, educare, consiliere și sprijin pentru
părinți
și copii
1.Problema
identificată:
Prea mulți părinți- aflați în situații de risc social- ai
elevilor ce frecventează Școala Generală Țuțora, comuna Țuțora,
județul Iași au o reală nevoie de a fi informați asupra
dezvoltării copilului lor, asupra responsabilităților ce le revin
ca factori educativi în triada școala-familie –societate.
2.Scopul
intervenției: Dezvoltarea
capacităților parentale a familiilor în situații de risc social,
în vederea creșterii randamentului școlar al elevilor și a
îmbunătățirii comunicării părinte-copil-școală.
3.Grupul
țintă: 31 de familii cu un total de 125 copii școlarizați;
aceste
familii au o situație de locuire precară, ori sunt cazuri de
suspiciune neglijență/abuz al copilului, ori cazuri cu copii
neșcolarizați sau cu suspiciune de abandon școlar/absenteism, ori
familii monoparentale, ori cu parinți plecați în străinatate.
Beneficiarii sunt de ambele sexe cu vârste cuprinse între 19-41
ani, mediul de proveniență fiind rural.
4.Descrierea
echipei de intervenție: profesori
din sistemul de învățământ local, psiholog, polițist, medicul,
asistenți medicali comunitari, asistent social primărie și
funcționari publici.
5.Analiza
situației:
5.1. Analiza
SWOT:
●Puncte
tari benefice atingerii obiectivelor provenite din sursă internă:
nevoia
reală exprimată de părinți de a fi informați despre dezvoltarea
copilului lor, nevoia de emancipare socială, spirituală, de
corectare și schimbare a unor prejudecăți, o exersare a
abilităților de autocunoaștere și descoperire de sine, ca adult
responsabil și ca factor educativ important.
●Puncte
tari benefice atingerii obiectivelor provenite din surse externe:
colaborarea
eficientă a echipei de intervenție.
●Puncte
slabe care pun în pericol atingerea obiectivelor provenite din sursă
internă:
necunoașterea de către părinți a particularităților individuale
și de vârstă ale copilului, lipsa posibilităților materiale,
abuz psihic.
●Puncte
slabe cre pun în pericol atingerea obiectivelor provenite din sursă
externă:
disponibilitatea scăzută a autorităților locale în vederea
sprijinirii derulării proiectului.
5.2.Metodele
concrete de culegere a informațiilor
utile despre benefeciar au fost: documentarea( studierea datelor
colectate despre familiile din comuna Țutora, deținute de Primăria
Țuțora), interviul, povestea autobiografică, chestionarul.
6.Evaluarea
preliminară și operațională.
6.1.
Concept cheie: familia-factor educativ. Creșterea
și educarea copiilor reprezintă îndatoriri și responsabilități
deosebit de importante ale familiei, oricare ar fi dificultățile
economice sau de altă natură. Mediul educogen familial are
influențe deosebit de puternice asupra formării personalității
copilului, a comportamentului lui, care își mențin forța
educativă uneori toată viața. De aceea poporul nostru acordă o
importanță deosebită educației „celor 7 ani de-acasă".
-Alte concepte
cheie: relația părinte-copil, relația familie-școală.
6.2.a.Obiectiv
intermediar:
îmbunătățirea relației școală-familie prin
intermediul dezvoltării capacităților parentale a familiilor în
situații de risc socialși a realizării unei comunicări eficiente
părinte-copil-școală.
6.2.b.
Ipoteza:
informarea și consilierea părinților poate duce la îmbunătățirea
relațiilor școală- familie.
7.
Conținutul proiectului de intervenție:
7.1.
Proiectul de intervenție acționează asupra unui grup de părinți
cu vârste între 19 și 41 ani ce provin din familii aflate în
situații de risc social, familii din care fac parte elevi ai școlii
din comuna Țuțora, elevi care nu au rezultate bune la învățătură
sau care se află în situație de abandon școlar. Proiectul se va
derula pe parcursul a 5 luni, în semestrul 1 al anului școlar
2016-2017 sub forma unor întălniri cu frecvență o dată pe lună
(septembrie- ianuarie).
7.2.
8).
Activitățile se desfășoară în perioada septembrie 2016-
ianuarie 2017, în incinta școlii, o dată pe lună, după-amiaza
între orele 16-18, după un program stabilit de către directorul
școlii care are rolul de a monitoriza derularea acțiunii
9).
Evaluarea rezultatelor:
Educaţia
parentală nu reprezintă o soluţie unică, pentru toate problemele
vieţii de părinte dar în mod cert reprezintă un pas către o nouă
abordare a meseriei de părinte, deoarece dincolo de provocări, de
stresul parental şi inerentele îngrijorări, "meseria de
părinte", este cea mai recompensatoare şi generatoare de
bucurii şi satisfacţii.
Ca
rezultate ale acestui proiect, în urma activităților realizate s-a
prevenit și diminuat absenteismul și abandonul școlar; s-a
dezvoltat capacitatea părinţilor beneficiari de a-şi înţelege şi
a-şi ajuta copiii; s-au dezvoltat abilităţi de comunicare, în
beneficiul copiilor, al şcolii; s-a îmbunătăţit climatul
familial şi a comunicării între copil şi familie pentru părinţii
copiilor beneficiari; s-a lucrat si intervenit la prevenirea şi
diminuarea factorilor care conduc la situaţii de risc educaţional,
prevenirea şi diminuarea factorilor care conduc la discomfort psihic
pentru beneficiarii direcţi (părinţii). Toate aceste rezultate au
avut efecte benefice asupra celor 31 de familii beneficiare. S-a
lucrat foarte mult la formarea beneficiarilor directi în spiritul
ideii de parteneri egali şi responsabili în educaţia copilului si
la formarea de abilităţi pentru părinţi în ceea ce priveşte
modul de interacţiune eficientă cu copiii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu